7 gode grunde til at bruge en crosstrainer

Der er ingen tvivl om, at netop en crosstrainer er en alsidig træningsmaskine, der kan give en god komplet træning af hele kroppen. Jeg vil her i denne artikel fremhæve 7 gode grunde til hvorfor du bør investere i - og bruge en crosstrainer!

7 gode grunde til at bruge en crosstrainer
Af Sportsfreak
Priser er opdateret i dag fredag d. 16 april 2021, indholdet mandag d. 7. december 2020 og er oprindeligt udgivet mandag d. 7. december 2020.

1. Effektiv kalorieforbrænding

En af de helt store fordele ved denne træningsmaskine er dens evne til at øge kalorieforbrændingen. Man ser derfor ofte crosstraineren indgå i træningsprogrammer målrettet vægttab.

Når eksperterne på området sammenligner en rask spadseretur med selvsamme tid på en crosstrainer er resultatet klart - man forbrænder 2-4 gange så mange kalorier på denne maskine.

Afhængig af indstillingen på maskinen kan kalorieforbrænding per time opstilles således:

  • Ved lav intensitet opnår man en forbrænding på op til 450 kalorier /timen
  • Ved medium intensitet opnår man en forbrænding på op til 650 kalorier /timen
  • Ved høj intensitet opnår man en forbrænding på op til 830 kalorier /timen

Hvor jeg selv altid anbefaler en god variation af intensiteten henover ens træningspas, anbefaler eksperterne hovedsageligt, at man primært vælger en medium intensitet. Det skulle efter sigende være ved netop dette niveau, at man opnår den bedste forbrænding af kroppens fedt.

Kroppen har en intelligent forbrænding, der først og fremmest forbrænder kulhydrater (stivelse, sukker o.lign). Herefter tager kroppens forbrænding fat på den overflødige fedt.

Er din tilgang til denne træningsmaskine, at du ønsker et vægttab på crosstrainer - vil jeg anbefale intervaltræning. Skift mellem medium og høj intensitet alt efter din energi.

Er energien helt i bund? Så nup en tår vand og sæt hellere intensiteten et niveau ned end at stoppe.

En god tommelfingerregel siger, at man skal forbrænde ca. 7.000 kalorier for at tabe 1 kg fedt.

Et træningsprogram til crosstrainer, hvor målet er et vægttab på 1 kg om måneden - vil derfor kunne se således ud:

  1. Træn hver dag på crosstraineren, høj intensitet i 20 minutter.
  2. Træn hver tredje dag med intervaltræning, medium og høj intensitet, 1 time.

Da kroppen har brug for restitution, anbefales det, at man vælger træningsprogram nr. 2, der giver en tur på crosstraineren hver tredje dag.

2. Styrk hjertet med motion

De fleste anskaffer sig en træningsmaskine til hjemmet for at tabe sig eller komme i bedre form. Træning på en crosstrainer bringer dog også andre fordele med sig. Det gælder i øvrigt også andre former for fitnessmaskiner.

En stor gevinst ved træning er at det styrker kroppens muskler, herunder hjertet.

Et styrket hjerte der er i god form vil ved hver hjerteslag pumpe en større mængde blod rundt i kroppen. Det giver selvsagt mere ilt til muskler og organer, der ligeså giver et lavere blodtryk.

3. Forbedret lungefunktion

Ligesom det gør sig gældende for hjertet, er crosstraineren også en givtig træningsform når vi taler om kroppens lungefunktion.

At styrke kroppens og dens muskler giver en bedre sundhed. Stærke muskler bliver mere effektive og forbruger mindre ilt under træning.

Det betyder i al sin enkelthed, at kroppen ikke har samme behov for luft og man vil derfor blive mindre forpustet under træning. Kroppens udholdenhed vil tilsvarende øges.

4. Forebyg diabetes med motion

Diabetesforeningen slår det fast og siger: Motion er en af de tre hjørnesten i behandlingen af diabetes. Man kan dermed ikke være i tvivl om, at en tur på en fitnessmaskine kan være en god idé!

Diabetes karakteriseres ved at være en dysfunktion i kroppen der påvirker hormonet insulin. Insulin er et livsvigtigt hormon, som gør, at cellerne kan optage sukker fra blodet.

Lider man af diabetes kan cellerne ikke optage sukker fra blodet. Sukkeret vil derfor ophobe sig i blodet. Når man dyrker motion, fitness eller anden aktivitet, anvender kroppen den ophobede sukker som energi.

Fordelene ved at bevæge sig i hverdagen er bestemt til at få øje på:

  • Øger virkning af insulin, så din krop bedre kan optage sukkeret fra blodet
  • Sænker dit blodsukker og kan påvirke dit blodtryk og kolesterol i positiv retning
  • Øger dit psykiske og fysiske velvære
  • Opbygger og/eller bevarer muskler
  • Styrker knoglerne
  • Hjælper med at fastholde et vægttab

5. Varieret træning med en crosstrainer

De fleste med et fitnessmedlemskab har formentlig på et eller andet tidspunkt bestiget en crosstrainer i centeret.

Der er dog kun få der kender de mange muligheder i netop denne træningsmaskine! Mange tror fejlagtigt, at der kun er én måde hvorpå man kan dyrke motion på en crosstrainer.

Vælger man en billig crosstrainer kan det måske være begrænset med mulighederne, men de bedste af slagsen giver masser af muligheder for variation.

Så hvad end man ønsker en gåtur, løbetur eller måske bevæge sig op af en mindre eller større bakke, måske endda bestige et bjerg - så er det muligt! Justér blot modstanden på maskinen og få en ny udfordring.

6. Skånsom træning

Søger man efter en skånsom træning for kroppen online eller spørger en personlig træner, vil beskeden være enslydende - træn på en crosstrainer!

Forskellen slås fast hvis man sammenligner motion på en crosstrainer med f.eks. en løbetur i naturen eller på et løbebånd. Ved løb giver hvert afsæt et stød op gennem kroppen. Dette gør sig gældende uanset hvor absorberende ens løbesko eller løbebånd måtte være.

På en crosstrainer oplever man ikke samme stød - faktisk slet ingen - og man belaster derfor ikke leddene unødvendigt.

7. Crosstrainer til hjemmebrug og træning

Udvalget er enormt og hvad end man søger en smart sammenklappelig crosstrainer eller en stationær model kan man finde det.

Modellerne man ser i fitnesscentrene er selvsagt ikke sammenklappelige og vil fylde en hel del i hjemmet. Man kan derfor med fordel vælge en model der kan klappes sammen og stilles væk når den ikke eri brug.

Hvis man kun har plads til én træningsmaskine i hjemmet falder valget typisk på et løbebånd eller en motionscykel, men overvej en crosstrainer. De fylder ikke voldsomt mere og kan benyttes af alle i hjemmet.

Du vil måske også læse...

Bedøm denne artikel
14 stemmer, gennemsnit: 4.3 / 5

Læs også...

Crosstrainers (17 udvalgte)
Bedste crosstrainer (17 udvalgte)
Af Casper, sportsfreak
Bedste træningsprogram til crosstrainer
Bedste træningsprogram til crosstrainer
Af Casper, sportsfreak
Sådan får du en god crosstrainer teknik
Sådan får du en god crosstrainer teknik
Af Casper, sportsfreak