Bedste mavehjul: Her er de 4 bedste mavetræningshjul i 2021

Det bedste mavehjul kan hjælpe dig med at gøre dine mavemuskler synlige, hvis du vel og mærke bruger det korrekt. Mavehjul kaldes også ab wheel og mavetræningshjul - det er dog samme udstyr til mavetræning. Med et mavehjul får du langt flere muligheder for at gøre din træning spændende, træne din core og dermed også dine mavemuskler. Her i denne guide til de guide til mavehjul finder du de bedste og mest populære netop nu.

FitWood Kjerag Ab Wheel mavehjul

Konklusion: Her er det bedste mavehjul 🥇

FitWood Kjerag Ab Wheel mavehjul er udvalgt af Anders T, som det bedste mavehjul i april 2021.

Bedste
Af Personlig træner
Priser er opdateret i dag fredag d. 16 april 2021, indholdet torsdag d. 25. februar 2021 og er oprindeligt udgivet fredag d. 1. januar 2021.
Vores eksperter undersøger, tester og vurderer de bedste produkter uafhængigt. Vi tjener kun penge, hvis du køber et produkt via vores links. Læs mere

Hvilket mavehjul er bedst i test?

1. FitWood Kjerag Ab Wheel mavehjul - BEDST I TEST 🥇

FitWood Kjerag Ab Wheel mavehjul

FitWood mavehjul

FitWood Kjerag Ab wheel er et effektivt træningshjul af højeste kvalitet. Brug af FitWood Kjerag Ab wheel er en af de aller mest effektive måder at styrke mavemusklerne på. FitWood Kjerag Ab wheel er desuden et træningshjul, der er designet til at supplere din indretning. Du kan altså altid have FitWood Kjerag... Læs mere hos Apuls

2. Abilica XC Ab Wheel mavehjul

Abilica XC Ab Wheel mavehjul

Et klassisk mavehjul til maveøvelser

Abilica XC wheel - et klassisk mavehjul til maveøvelser Med Abilica XC wheel får du et klassisk mavetræningshjul, der giver effektiv træning af mave, ryg, arme og skuldre. Når du med tiden vil rulle ekstra langt ud under dine øvelser, så er det tid til næste niveau. Næste niveau to vil være, at du... Læs mere

3. FitWood Kjerag Ab Wheel Steel mavehjul i stål

FitWood Kjerag Ab Wheel Steel mavehjul i stål

FitWood mavehjul i stål

FitWood Kjerag Ab wheel er et effektivt træningshjul af højeste kvalitet. Brug af FitWood Kjerag Ab wheel er en af de aller mest effektive måder at styrke mavemusklerne på. FitWood Kjerag Ab wheel er desuden et træningshjul, der er designet til at supplere din indretning. Du kan altså altid have FitWood Kjerag... Læs mere hos Apuls

4. Abilica Ab Wheel Guld mavehjul

Abilica Ab Wheel Guld mavehjul

Det bedste dobbeltsidede mavehjul til træning

Abilica Ab Wheel - et dobbelthjulet mavehjul til maveøvelser (og styrkelse af core) Ønsker du effektiv træning af mavemuskler, ryg og skuldre, så bør du investere i et Abilica mavehjul! Med tiden vil du blive stærkere i din core og dermed rulle mavehjulet længere og længere ud under dine maveøvelser. Er... Læs mere

  • Dobbelthjulet mavehjul

Sådan bruger du mavehjul og opnår resultater

Har du set et lignende mavehjul liggende i fitnesscenteret, men måske ikke lige vidst hvad det skulle bruges til? Fat mod - det er ikke spor svært og faktisk ret sjovt når man først lige fanger teknikken:

  1. Starter din maveøvelse med et mavehjul på enten knæ eller stående.
  2. Ret ryggen og spænd i mavemusklerne.
  3. Grib mavehjulets håndtag (armene på siden af hjulet) og sæt det på gulvet, så tæt på din krop som muligt. Husk at holde ryggen ret og spænd i mavemusklerne under hele øvelsen!
  4. Rul ud indtil du ikke kan rulle længere. Fornem på kroppen hvornår øvelsen begynder at blive lidt for intens.
  5. Når du har nået så langt ud, at du næsten mister pusten, er det tid til, at du ruller hjulet tilbage mod din egen krop.
  6. Det var én gentagelse, så nemt er det!

Det er selvfølgelig altid vigtigt at presse sig selv, men det skal ikke være på bekostning af forkert brug af hverken fitnessmaskine eller udstyr. Du bør derfor rulle dit mavehjul retur når din ryg ikke længere er ret. Dette af den simple årsag, at du skal undgå skader. Ømme mavemuskler dagen derpå er dog helt okay…

Få mest muligt ud af dit mavehjul

Når du skal vælge det bedste mavehjul er der flere faktorer i spil, som du bør tage højde for. Jeg vil nedenfor give dig en oversigt over hvilke ting du bør have fokus på inden du svinger kortet. Punkterne har ligeså indflydelse på dine træningsresultater med et mavehjul.

Inden køb af mavehjul kan du overveje:

  • Din ønskede startposition
  • Din ønskede rullelængde og hvad der er plads til
  • Tempo
  • Bevægelse

Startposition

Træningsøvelser med mavehjul starter enden på knæ eller stående.

Hvis du har en stående startposition har du selvsagt en længere rullelængde da du kan udnytte hele længden af din krop. Samtidig har du den fordel, at du har fuld kontrol over tempo og bevægelse i øvelsen. Den stående startposition er primært anvendt af øvede brugere af mavehjul.

Med en stående startposition er der risiko for at pådrage sig problemer med ryggen. Problemerne kan opstå hvis man ikke strammer op i sine mavemuskler og/eller glemmer at rette ryggen under øvelsen. Opstramning i mavemuskler og ret ryg er meget vigtigt!

Er du mavehjul nybegynder bør du have en startposition på knæ. Er dette dit udgangspunkt for øvelsen får du langt mindre belastning på din ryggen, da den ikke bøjes forover i samme grad, som man har en tendens til under en øvelse med en stående startposition.

Starter du din mavehjul øvelse på knæ vil din rullelængde være kortere da du ikke bruger den fulde længde af kroppen, men blot mave og arme. Man har dog stadigvæk mulighed for at variere både tempo og bevægelse under øvelsen.

Konklusion: Din ønskede startposition kan pege dig i retning af størrelse og bredde på hjulet. Starter du på knæ vil det formentlig have mindre betydning, men starter du derimod stående, så vil du kunne drage fordel af et bredt mavehjul med stor diameter.

Rullelængde

Med et mavehjul bestemmer du selv intensiteten af dine øvelser. Jo længere rullelængde, desto mere intens bliver øvelsen. Rullelængde er betegnelsen for hvor langt du ruller ud fra din startposition under øvelsen.

Uanset ens startposition kan man tydeligt mærke på ens krop hvornår øvelsen bliver intens og måske for intens. Lyt altid til din krop, men du bør selvfølgelig også presse dig selv til en god træning.

Man bør dog altid sikre sig, at øvelsen udføres med korrekt form. Presser du dig selv for meget, vil du enten falde sammen og ikke fuldføre øvelsen korrekt eller bøje i ryggen for at holde ryggen oppe.

Konklusion: Et lille mavehjul, målt på diameteren, kan give lidt mere rullelængde hvis pladsen er knap. Et smalt mavehjul har mindre stabilitet end et bredere.

Tempo

Når det kommer til øvelser med mavehjul er de ikke anderledes end de fleste andre øvelser. Tempoet i dine bevægelser har betydning for dine resultater.

Det ligger næsten i navnet, men et mavehjul er selvsagt rundt og du kan derfor lave træningsøvelser i et hurtigt og eksplosivt tempo, så du forbrænder endnu flere kalorier - selv under core træning.

I et hurtigt tempo behøver man ikke og rulle ligeså så langt ud, som hvis man træner i et langsomt tempo. En god tommelfingerregel vil være, at man med fordel kan udføre hurtige mavehjul øvelser hvis mavemusklerne er små og/eller ikke er synlige, selv når du har en lav fedtprocent.

Planlægger du mavehjul øvelser i et langsomt tempo vil din core og mavemuskler være under pres i længere tid. Det betyder, at du instinktivt har mere fokus på at spænde dine mavemuskler under hele øvelsen. Opstrammede mavemuskler og rank ryg - husk det!

Et langsomt tempo er den bedste måde at få markerede mavemuskler på. Det er det ideelle tempo til dem, hvis mavemuskler er synlige selv ved en lav fedtprocent, men måske ikke er så definerede, som ønsket.

Konklusion

Efter gennemgang af mere end 4 mavehjul, har Anders T valgt FitWood Kjerag Ab Wheel , som det bedste mavehjul i 2021.

Der er dog også blevet gennemgået 3 andre populære mavehjul, herunder bl.a. Abilica XC Ab Wheel, FitWood Kjerag Ab Wheel Steel & Abilica Ab Wheel Guld.

Bedøm denne artikel
57 stemmer, gennemsnit: 4.8 / 5