Bedste mavehjul: Se de 4 udvalgte mavetræningshjul i 2021

Bedste mavehjul: Se de 4 udvalgte mavetræningshjul i 2021

Det bedste mavehjul kan hjælpe dig med at gøre dine mavemuskler synlige, hvis du vel og mærke bruger det korrekt. Mavehjul kaldes også ab wheel og mavetræningshjul - det er dog samme udstyr til mavetræning. Med et mavehjul får du langt flere muligheder for at gøre din træning spændende, træne din core og dermed også dine mavemuskler. Her i denne guide til de guide til mavehjul finder du de bedste og mest populære netop nu.

Af Personlig træner
Priser er opdateret i dag onsdag d. 28 juli 2021. Indholdet er opdateret mandag d. 12. juli 2021 og er oprindeligt udgivet fredag d. 1. januar 2021. Vores eksperter undersøger, tester og vurderer de bedste produkter uafhængigt. Vi tjener kun penge, hvis du køber et produkt via vores links.
FitWood Kjerag Ab Wheel mavehjul

Konklusion: Her er det bedste mavehjul

FitWood Kjerag Ab Wheel mavehjul er udvalgt af Anders T, som det bedste mavehjul i juli 2021.

Bedste

Købsguide til valg af mavehjul

Med et mavehjul kan du få en super effektiv træning af alle dine core muskler. Mavehjulet opererer med din egen kropsvægt og kan udfordre såvel begyndere som trænede. Et mavehjul fylder ikke meget og er et perfekt hjemmetræningsredskab.

Et mavehjul er en af de allermest effektive måder at træne dine mavemuskler på, hvad enten du er på jagt efter den eftertragtede six-pack eller du blot ønsker at styrke din kernemuskulatur og dermed undgå dårlig holdning og dårlig ryg.

Der er mange mavehjul på markedet og jeg har her samlet de bedste af dem, så du let kan foretage dit valg. Her er mavehjul i flere prisklasser men fælles for dem alle er den gode kvalitet. Mangler du et mavehjul til hjemmetræning, så er der hjælp at hente i denne artikel.

3 ting du bør holde fokus på når du køber et mavehjul til hjemmetræning

  1. Vælg et bredt mavehjul hvis du er nybegynder og et smal hvis du vil udfordres mest muligt - Et bredt mavehjul giver en bedre stabilitet end et smalt og kræver færre mavemuskler at styre. Vælg mavehjul ud fra din start fysik.
  2. Vælg et mavehjul med et behageligt greb - Det er vigtigt, at der er et behageligt greb på det mavehjul du vælger. Det skal gerne være et greb, der passer til størrelsen på din hånd og som samtidig har anti-slip, så dine hænder ikke glider, hvis de er svedige.
  3. Køb kvalitet - det gør træningen mere flydende - Det kan altid bedst betale sig at købe kvalitet, også når det drejer sig om træningsredskaber. Vælger du et mavehjul i en god kvalitet, så vil du opleve en mere glidende træning.

Hvilket mavehjul er bedst i test?

1. FitWood Kjerag Ab Wheel mavehjul

FitWood Kjerag Ab Wheel mavehjul

FitWood mavehjul

FitWood Kjerag Ab wheel er et effektivt træningshjul af højeste kvalitet. Brug af FitWood Kjerag Ab wheel er en af de aller mest effektive måder at styrke mavemusklerne på. FitWood Kjerag Ab wheel er desuden et træningshjul, der er designet til at supplere din indretning. Du kan altså altid have FitWood Kjerag... Læs mere hos Apuls

2. Abilica XC Ab Wheel mavehjul

Abilica XC Ab Wheel mavehjul

Et klassisk mavehjul til maveøvelser

Abilica XC wheel - et klassisk mavehjul til maveøvelser Med Abilica XC wheel får du et klassisk mavetræningshjul, der giver effektiv træning af mave, ryg, arme og skuldre. Når du med tiden vil rulle ekstra langt ud under dine øvelser, så er det tid til næste niveau. Næste niveau to vil være, at du... Læs mere

3. FitWood Kjerag Ab Wheel Steel mavehjul i stål

FitWood Kjerag Ab Wheel Steel mavehjul i stål

FitWood mavehjul i stål

FitWood Kjerag Ab wheel er et effektivt træningshjul af højeste kvalitet. Brug af FitWood Kjerag Ab wheel er en af de aller mest effektive måder at styrke mavemusklerne på. FitWood Kjerag Ab wheel er desuden et træningshjul, der er designet til at supplere din indretning. Du kan altså altid have FitWood Kjerag... Læs mere hos Apuls

4. Abilica Ab Wheel Guld mavehjul

Abilica Ab Wheel Guld mavehjul

Det bedste dobbeltsidede mavehjul til træning

Abilica Ab Wheel - et dobbelthjulet mavehjul til maveøvelser (og styrkelse af core) Ønsker du effektiv træning af mavemuskler, ryg og skuldre, så bør du investere i et Abilica mavehjul! Med tiden vil du blive stærkere i din core og dermed rulle mavehjulet længere og længere ud under dine maveøvelser. Er... Læs mere

  • Dobbelthjulet mavehjul

Sådan bruger du mavehjul og opnår resultater

Har du set et lignende mavehjul liggende i fitnesscenteret, men måske ikke lige vidst hvad det skulle bruges til? Fat mod - det er ikke spor svært og faktisk ret sjovt når man først lige fanger teknikken:

  1. Starter din maveøvelse med et mavehjul på enten knæ eller stående.
  2. Ret ryggen og spænd i mavemusklerne.
  3. Grib mavehjulets håndtag (armene på siden af hjulet) og sæt det på gulvet, så tæt på din krop som muligt. Husk at holde ryggen ret og spænd i mavemusklerne under hele øvelsen!
  4. Rul ud indtil du ikke kan rulle længere. Fornem på kroppen hvornår øvelsen begynder at blive lidt for intens.
  5. Når du har nået så langt ud, at du næsten mister pusten, er det tid til, at du ruller hjulet tilbage mod din egen krop.
  6. Det var én gentagelse, så nemt er det!

Det er selvfølgelig altid vigtigt at presse sig selv, men det skal ikke være på bekostning af forkert brug af hverken fitnessmaskine eller udstyr. Du bør derfor rulle dit mavehjul retur når din ryg ikke længere er ret. Dette af den simple årsag, at du skal undgå skader. Ømme mavemuskler dagen derpå er dog helt okay…

Få mest muligt ud af dit mavehjul

Når du skal vælge det bedste mavehjul er der flere faktorer i spil, som du bør tage højde for. Jeg vil nedenfor give dig en oversigt over hvilke ting du bør have fokus på inden du svinger kortet. Punkterne har ligeså indflydelse på dine træningsresultater med et mavehjul.

Inden køb af mavehjul kan du overveje:

  • Din ønskede startposition
  • Din ønskede rullelængde og hvad der er plads til
  • Tempo
  • Bevægelse

Startposition

Træningsøvelser med mavehjul starter enden på knæ eller stående.

Hvis du har en stående startposition har du selvsagt en længere rullelængde da du kan udnytte hele længden af din krop. Samtidig har du den fordel, at du har fuld kontrol over tempo og bevægelse i øvelsen. Den stående startposition er primært anvendt af øvede brugere af mavehjul.

Med en stående startposition er der risiko for at pådrage sig problemer med ryggen. Problemerne kan opstå hvis man ikke strammer op i sine mavemuskler og/eller glemmer at rette ryggen under øvelsen. Opstramning i mavemuskler og ret ryg er meget vigtigt!

Er du mavehjul nybegynder bør du have en startposition på knæ. Er dette dit udgangspunkt for øvelsen får du langt mindre belastning på din ryggen, da den ikke bøjes forover i samme grad, som man har en tendens til under en øvelse med en stående startposition.

Starter du din mavehjul øvelse på knæ vil din rullelængde være kortere da du ikke bruger den fulde længde af kroppen, men blot mave og arme. Man har dog stadigvæk mulighed for at variere både tempo og bevægelse under øvelsen.

Konklusion: Din ønskede startposition kan pege dig i retning af størrelse og bredde på hjulet. Starter du på knæ vil det formentlig have mindre betydning, men starter du derimod stående, så vil du kunne drage fordel af et bredt mavehjul med stor diameter.

Rullelængde

Med et mavehjul bestemmer du selv intensiteten af dine øvelser. Jo længere rullelængde, desto mere intens bliver øvelsen. Rullelængde er betegnelsen for hvor langt du ruller ud fra din startposition under øvelsen.

Uanset ens startposition kan man tydeligt mærke på ens krop hvornår øvelsen bliver intens og måske for intens. Lyt altid til din krop, men du bør selvfølgelig også presse dig selv til en god træning.

Man bør dog altid sikre sig, at øvelsen udføres med korrekt form. Presser du dig selv for meget, vil du enten falde sammen og ikke fuldføre øvelsen korrekt eller bøje i ryggen for at holde ryggen oppe.

Konklusion: Et lille mavehjul, målt på diameteren, kan give lidt mere rullelængde hvis pladsen er knap. Et smalt mavehjul har mindre stabilitet end et bredere.

Tempo

Når det kommer til øvelser med mavehjul er de ikke anderledes end de fleste andre øvelser. Tempoet i dine bevægelser har betydning for dine resultater.

Det ligger næsten i navnet, men et mavehjul er selvsagt rundt og du kan derfor lave træningsøvelser i et hurtigt og eksplosivt tempo, så du forbrænder endnu flere kalorier - selv under core træning.

I et hurtigt tempo behøver man ikke og rulle ligeså så langt ud, som hvis man træner i et langsomt tempo. En god tommelfingerregel vil være, at man med fordel kan udføre hurtige mavehjul øvelser hvis mavemusklerne er små og/eller ikke er synlige, selv når du har en lav fedtprocent.

Planlægger du mavehjul øvelser i et langsomt tempo vil din core og mavemuskler være under pres i længere tid. Det betyder, at du instinktivt har mere fokus på at spænde dine mavemuskler under hele øvelsen. Opstrammede mavemuskler og rank ryg - husk det!

Et langsomt tempo er den bedste måde at få markerede mavemuskler på. Det er det ideelle tempo til dem, hvis mavemuskler er synlige selv ved en lav fedtprocent, men måske ikke er så definerede, som ønsket.

Opsummering & konklusion

Efter gennemgang af mere end 4 mavehjul, har Anders T valgt FitWood Kjerag Ab Wheel , som det bedste mavehjul i 2021.

Der er dog også blevet gennemgået 3 andre populære mavehjul, herunder bl.a. Abilica XC Ab Wheel, FitWood Kjerag Ab Wheel Steel & Abilica Ab Wheel Guld.

Anbefalingerne er givet af
Skriv til Anders T

Anders T. har en baggrund som professionel personlig træner. Interessen for træning strækker sig også ind i privatlivet. Han træner klienter 5-7 dage om ugen og på egen hånd 4-5 gange om ugen. Cheatdays eller ej - vi har svært ved og tro at Anders har sådanne dage. Han står snorlige!

6 ofte stillede spørgsmål om mavehjul

Nej et mavehjul træner ikke kun mavemuskler, det træner også din rygmuskler og gør din ryg stærk og smidig.

Ja du kan træne med et mavehjul på indendørs og udendørs. Du bør dog investere i en træningsmåtte af hensyn til dine knæ og sørge for at underlaget er jævnt.

Når du skal bruge et mavehjul, så starter du enten på knæene eller stående. Spænder op i mavemusklerne og tager fat i håndtagene på hver side at mavehjulet og lader dig glide frem til du ikke kan mere. Derefter trækker du dig selv tilbage i startposition.

Et mavehjul har som regel en diameter på omkring 37 cm. Der er dog forskel på bredden af selve hjulet. Jo bredere hjulet er jo lettere er det at styre.

Når du træner med et mavehjul, så bruger du 20 forskellige muskelgrupper, når du udfører øvelserne korrekt. Det er en super effektiv træning.

Ja, mavehjul er blot det danske ord for AB-Wheel.

Bedøm denne artikel
57 stemmer, gennemsnit: 4.8 / 5