Guide: Bedste mavetræner til mavetræning (5+ maveøvelser)

En mavetræner er til dig, der drømmer om en sixpack eller bare gerne vil styrke din core. Der findes et hav af forskellige maveøvelser, der hver og en kan styrke ens mavemuskler. Med den bedste mavetræner kan du opnå en mere effektiv mavetræning, der med garanti vil udfordre selv den mest trænede person. Du kender formentlig allerede til træningsmåtter, ab wheels og et par andre mavetrænere. Her i denne guide finder du de bedste og mest populære netop nu!

Guide: Bedste mavetræner til mavetræning (5+ maveøvelser)
Af Personlig træner
Priser er opdateret i dag fredag d. 22 januar 2021, indholdet tirsdag d. 12. januar 2021 og er oprindeligt udgivet mandag d. 4. januar 2021.
Vores eksperter undersøger, tester og vurderer de bedste produkter uafhængigt. Vi tjener kun penge, hvis du køber et produkt via vores links. Læs mere

Du kender måske allerede til et par forskellige mavetrænere fra det lokale fitnesscenter, måske du har undersøgt mulighederne online eller lyttet til en god ven eller veninde. Uanset dit udgangspunkt vil spørgsmålet om hvilken mavetræner du skal vælge måske fortsat stå åbent?

Skal du skal vælge den bedste mavetræner til netop dit behov og pengepung, ikke mindst, så læs med nedenfor. Mulighederne er mange og budgettet vil kunne svinge en hel del. Man vil f.eks. kunne købe en træningsmåtte for relativt få penge, hvorimod den bedste justerbare træningsbænk til maveøvelser kan koste op til flere tusind kroner.

Fat mod og læs med nedenfor... Ender du dog alligevel med beslutningen om, at du gerne vil lave maveøvelser uden mavetræner, så får du også et par muligheder helt i bunden, læs med!

En blød træningsmåtte til maveøvelser på gulvet

Med justerbare træningsbænken blød og tyk træningsmåtte kan du udføre de fleste typer af maveøvelser på gulvet.

En træningsmåtte koster ikke det store og kan anvendes uden andet udstyr eller med f.eks. et ab wheel, vægtskive el.lign. Det er jo ikke som sådan en mavetræner, men alligevel et godt udgangspunkt for maveøvelser uden det behøver og koste det store.

Et mavehjul kan gøre underværker

Et mavehjul koster ikke det store og kan hurtigt blive udgangspunktet for den mest effektive maveøvelse, når det kommer til maveøvelser på gulvet.

Det kan anbefales og have knæene placeres på en måtte, men ellers er det ret nemt. Sæt knæene i gulvet, placer hjulet foran dig, spænd mavemusklerne og ret ryggen, kør det ud foran dig indtil du ikke længere kan holde ret ryg (stop inden) og kør retur igen.

Med denne mavetræner til maveøvelser vil du helt sikkert kunne udfordre dig selv i lang tid fremover.

Vægribbe til maveøvelser med benløft og udstrækning

Med en gymnastik ribbe til væggen kan du lave maveøvelser med benløft samt praktisere udstrækning efter anden træning.

Med en ribbe kan du lave en stor variation af øvelser og dermed fungerer den som langt mere end blot en mavetræner. Lav hanging leg raises, hængende benløft (hvor du bruger dine ben som vægt) osv.

Forsøger du dig med maveøvelser på ribbe og vil du kunne justere sværhedsgraden, så stræk benene gradvis mere og få en endnu hårdere træning.

En ribbe er den perfekte mavetræner hvis du har plads på en væg.

Effektive maveøvelser på træningsbold

Med en træningsbold i hjemmet har du en simpel mavetræner, der med garanti vil kunne udfordre din core og skabe resultater på maven.

Løft den ud på gulvet så du har god plads omkring dig, lig med ryggen på bolden og lav mavebøjninger. Vil du øge sværhedsgraden kan du holde en kettlebell eller vægtskive foran dig.

Bonus! Du kan også lave rygøvelser på en træningsbold. Lig på maven, støt med fødderne i gulvet og lad overkroppen glide ned over bolden med armene mod gulvet. Løft overkroppen og træk samtidig armene bagud ned langs siden af kroppen. Sænk igen.

Den bedste mavetræner der både styrker core og balance.

Træn mave på en træningsbænk

Med en træningsbænk til rådighed kan du udføre en lang række andre effektive maveøvelser, men ligeså mange andre styrkeøvelser, f.eks. bænkpres med vægtstang.

Vælge du en justerbar træningsbænk kan du lægge ryggen ned og lægge dig med ryggen herpå. Juster hældningen alt efter ønsket niveau. Et godt begynder niveau er vandret, men med tiden kan hældningen være mere nedadgående og dermed øge sværhedsgraden.

Vælg en justerbar bænk, så du har mulighed for at avancere i niveau senere hen. Har du allerede en fladbænk kan den dog også blot løftes i den ene ende ved at lade den hvile på en opsats, trappetrin el.lign.

En bænk er en effektiv mavetræner, der også kan anvendes til meget andet.

Få flad mave med de bedste maveøvelser

Mange drømmer om en flad mave uden deller og uønsket overflødig fedt, og heldigvis er det ikke så svært at opnå, som de fleste måske tror. Det handler om at vide, hvilke maveøvelser, der virkelig virker!

Myten om, at jo fleste maveøvelser, jo bedre, er ren tidsspilde. Det handler i stedet om, at man gør sin mavetræning effektiv og kvalitetsfyldt med de bedste øvelser.

Vidste du, at vores mavemuskler hjælper med at holde vores indre organer på plads og støtte lænden? Derfor er mavetræning vigtig!

Jeg vil nedenfor give dig en liste over ting du bør huske når du træner mave - uanset øvelsen. Herudover får du selvfølgelig de lovede maveøvelser der virker!

5 ting du bør vide når du træner mave

For at få det mest optimale ud af din mavetræning og tiden du alligevel sætter af hertil, så skal du huske følgende. Nedenstående kan også fint tænkes ind i al anden fysisk aktivitet. Læs dem, husk dem og hjælpe dine mavemuskler med at arbejde mere effektivt under din mavetræning med mavetræner.

  1. Sug op i bækkenbunden: De fleste ved det måske slet ikke, men en stærk bækkenbund kan være med til at styrke både mave og lænd. Der er derfor vigtigt, at du suger op i bækkenbunden når du træner.
  2. Sug navlen ind mod rygsøjlen og lav en bred og flad mave: Det er måden hvorpå du kan få fat i de tværgående mavemuskler og styrke dem på bedste vis. De holder de indre organer på plads og primus motor for mission flad mave!
  3. Tænker dit åndedræt: Pust ud, når du trækker mavemusklerne sammen, og ind, når du strækker ud. Husker du dette, vil du komme endnu mere ind i øvelsen og mærke effekten. En øget kropsbevidsthed, vil alt andet lige give et bedre udbytte af din indsats.
  4. Kombiner med fitnessudstyr (mavetræner): Ønske du variation eller en øget sværhedsgrad i dine øvelser kan du med fordel kombinere dem med fitnessudstyr- og redskaber. Se listen med forslag til mavetræner-udstyr ovenfor.
  5. Varier dine maveøvelser: Variation i ens maveøvelser er alfa og omega. Vælg forskellige øvelser i dit træningspas og forsøg så vidt muligt, at ændre rækkefølgen hver gang. På den måde vil mavemusklerne ikke være forberedt på den næste øvelse og de må derfor præstere for at følge med.

1. maveøvelse: Planken

  1. Start i push up-position.
  2. Bøj dine albuer og sænk dig ned, indtil du kan flytte din vægt fra dine hænder til dine underarme. Din krop skal danne en lige linje.
  3. Spænd i dine mavemuskler og hold i 60 sekunder. Hvis du ikke kan gøre det til 60 sekunder, hold i 5 til 10 sekunder og hvil i 5 sekunder.
  4. Fortsæt sådan i 1 minut.

2. maveøvelse: Sideplanken

  1. Lig på din højre side med benene lige ned.
  2. Hæv dig op med din højre underarm, så din krop danner en diagonal linje.
  3. Hvil din venstre hånd på din hofte.
  4. Spænd i dine mavemuskler og hold i 60 sekunder. Hvis du ikke kan gøre det til 60 sekunder, hold i 5 til 10 sekunder og hvil i 5 sekunder.
  5. Fortsæt sådan i 1 minut. Vær sikker på at dine hofter og knæ er hævet fra gulvet.

3. maveøvelse: Broen

  1. Lig på ryggen med bøjede knæ og fødderne fladt på gulvet.
  2. Hvil dine arme på gulvet med håndfladerne op i skulderhøjde.
  3. Løft dine hofter, så din krop danner en lige linje fra dine skuldre til dine knæ.
  4. Spænd i dine mavemuskler og løft højre knæ mod brystet.
  5. Hold i 2 sekunder og sænk derefter din højre fod. Gentag med det andet ben.
  6. Lav 2 eller 3 sæt af 5 til 10 repetitioner.

4. maveøvelse: Planke med armløft

  1. Lav den almindelige plankeposition (se øvelse 1). Din krop skal danne en lige linje.
  2. Spænd dine mavemuskler og flyt omhyggeligt din vægt til underarmene.
  3. Løft din venstre arm vandret foran dig og hold i 5 til 10 sekunder.
  4. Tag langsomt din arm tilbage igen. Gentag med højre arm.
  5. Lav 2 eller 3 sæt af 5 til 10 repetitioner og hvil 1 minut mellem sættene.

5. maveøvelse: Sideplanken

  1. Lig på ryggen og stræk dine arme og ben helt ud. Dine ben skal være løftet fra jorden.
  2. Bøj dig op og træk dine knæ mod maven.
  3. Lav 3 sæt af 10 repetitioner. Husk at du på intet tidspunkt må røre jorden med dine ben. Dette giver en langt større effekt.
Bedøm denne artikel
Stjerne Stjerne Stjerne Stjerne Stjerne
31 stemmer, gennemsnit: 4.8 / 5