Sådan bruger du en crosstrainer korrekt

Med den rette teknik, vil din crosstrainer være mere end blot en opvarmningsmaskine før anden træning. Et rygte, som i øvrigt er helt forkert. Mange er af den opfattelse, at en crosstrainer kun fungerer til opvarmning af muskler inden træning og ikke giver nok udfordring. Det er dog bar en myte, der trods alt fortsat florerer blandt dem, der ikke bruger den rette teknik. Læs med her i artiklen og blive klogere på hvordan du optimerer din træning på denne fitnessmaskine!

Sole E35 crosstrainer

Konklusion: Her er den bedste crosstrainer 🥇

Sole E35 crosstrainer er udvalgt af Casper, som den bedste crosstrainer i april 2021.

Bedste
Sådan bruger du en crosstrainer korrekt
Af Sportsfreak
Priser er opdateret i dag fredag d. 16 april 2021, indholdet tirsdag d. 12. januar 2021 og er oprindeligt udgivet lørdag d. 2. januar 2021.

Derfor bør en crosstrainer få mere opmærksomhed

Jeg vil vove den påstand, at en crosstrainer er mindst lige så effektiv og god som et løbebånd og en motionscykel - hvis det anvendes korrekt!

En fordel ved netop crosstraineren er, at den træner hele kroppen. Man vil derfor både træne og arbejde med musklerne i under- og overkrop på en og samme tid.

Den største fordel ved denne fitnessmaskine er, at den i modsætning til f.eks. et løbebånd, er endnu mere skånsom for kroppens led. De fleste løbebånd har en god affjedring, men man får trods alt stadigvæk stød op gennem kroppen ved løb, når man rammer løbefladen.

På en crosstrainer udsættes kroppen ikke for samme stød og vægtbelastning, som den vil på et løbebånd. Af samme årsag er det nemmere at undgå skader ved denne træningsform.

Kom i form med den rette teknik

Ligesom det gør sig gældende alle andre træningsøvelser, opnår man den største effekt af sin træning med den rette teknik.

Jeg vil nedenfor give dig et indblik i de typiske fejl der begås på en crosstrainer, så du kan undgå dem:

  • Den inaktive stil: Stå ikke blot og følg maskinens bevægelser.
  • Inaktive overkrop: Undgå at hvile armene på håndtagene og blot følge deres bevægelser, men lad musklerne være aktive og trække håndtagene frem og tilbage.
  • Inaktiv underkrop: Træd aktivt i pedalerne og lad ikke blot underkroppen følge maskinens bevægelser.
  • Dårlig holdning: Træk dine skulde tilbage, stram op i maven (mavemusklerne) og kig lige frem, så du har en flot rank holdning under din træning.
  • Ingen fokus på bevægelsen: Du vil formentlig have hørt, at man kan døje med sovende tæer på en crosstrainer - det er korrekt, men det kan undgås med god teknik. Fokuserer på at rulle hele foden med rundt i skridtene, så du ikke blot hviler med dine tæer i pedalerne.
  • For lav modstand og tempo: Myten om, at en crosstrainer blot er en opvarmningsmaskine kan stamme herfra. Får man ikke nok modstand eller kører man i for lavt tempo, så vil den ikke give nok. Skrue op for modstanden hvis det er for let at træde rundt og sæt tempoet op så du får sved på panden.

En høj intensitet under træning på crosstrainer er nøglen til succes!

Hold motivationen med et godt træningsprogram

At variere sin træning med forskellige træningsøvelser og maskiner har og vil altid være en god idé. Det samme gør sig gældende når du skal vælge træningsprogram til crosstrainer - skift program og vælg ikke altid det samme.

De fleste modeller har indbyggede træningsprogrammer der kan motivere og give udfordring. De typiske indbyggede programmer på denne maskintype vil være:

  • Intervaltræning
  • Fedtforbrænder
  • Bakketræning
  • Styrke
  • Cardio

Du vil måske også læse...

Bedøm denne artikel
19 stemmer, gennemsnit: 4.6 / 5

Læs også...

Crosstrainers (17 udvalgte)
Bedste crosstrainer (17 udvalgte)
Af Casper, sportsfreak
7 gode grunde til at bruge en crosstrainer
7 gode grunde til at bruge en crosstrainer
Af Casper, sportsfreak
Bedste træningsprogram til crosstrainer
Bedste træningsprogram til crosstrainer
Af Casper, sportsfreak