Fodmassage der virker på trætte & ømme fødder

Fodmassage der virker på trætte & ømme fødder

Her får du guiden til fodmassage der rent faktisk virker! Smid sko og strømper, og fornem det bare stuegulv under tæerne, når du har fri, går en tur på stranden eller bevæger dig ud i haven, når det er sommer. Går du all-in og snupper et varmt fodbad, så de trætte, stive og ømme fødder får lidt ekstra forkælelse, skal du næsten unde dem en omgang massage. Få et par af de utraditionelle, men gode tips til fodmassage lige her i artiklen!

Af Nettofitness.dks sportsguru
Indholdet er opdateret tirsdag d. 14. september 2021 og er oprindeligt udgivet tirsdag d. 14. september 2021.

Smid sko og sokker, så dine fødder får luft

Skoene ryger (næsten) altid af sig selv, når vi kommer hjem, men sokkerne smider vi sjældent. Lad dine fødder på deres frihed fra dine sokker!

Vidste du, at gå rundt på bare tæer, det styrker og giver velvære til fødder og krop?

Gå en tur med bare fødder i sandet og fornem hvordan din gang giver afslapning til fødderne og muskeltræning af fodens muskler. Spred tæerne, når du ligger i sengen, sidder på kontor- eller spisebordsstolen eller ser tv.

Vores fødder har godt af træning og ikke mindst udstrækning! Man kan derfor med fordel lave lidt fodgymnastik foran computer og TV:

  • Vip med fødderne
  • Krum og stræk foden i dens fulde længde
  • Spred og saml tæerne
  • ... mulighederne er mange!

Man kan ligeså med fordel massere sine fødder på tennisbolde eller på massagebolde af nubret gummi. Placer blot fodsålen ovenpå, tryk let ned efter ønske og rul med bolden.

Nedenfor får du lidt ekstra inspiration til hvordan du kan forkæle fødderne, når nu både sko og sokker allerede er taget af…

Gnid fødderne med en citron

Uanset om du tager et fodbad alene eller med en partner, så kan du tilføre lidt ekstra duft og forkælelse til de trætte fødder.

Find en citron og del den i to. Put den ene halvdel i en balje med varmt vand og gnid den anden halvdel af citronen under fødderne. Afslut med et varmt fodbad i citronvandet.

Citronen renser, afslapper og gør fødderne bløde. Tør forsigtigt fødderne i et blødt håndklæde.

Bevæg dine fødder i cirkler

Grib fat om din ankel med den ene hånd og grib foden oppe eller nedefra med den anden hånd. Bevæg nu foden langsomt rundt i cirkler.

Start med den ene fod og giv den anden en tur derefter. Du kan med fordel lave samme øvelse med hver tå. Har du mod på det, så kan du samtidig trække lidt i tåen.

Stryg fødderne med lange bevægelser over og under foden

Sæt dig på en stol og læg din tommelfinger under foden. Tryk let ned og stryg den fra midten af fodsålen og ud. Brug lange bevægelser og et tryk efter ønske.

Læg nu tommelfingeren oven på foden og masser igen med lange strygende bevægelser ud mod tæerne og op mod anklen.

Trykket kan varieres og dermed give en god variation i strøg og behandling af foden.

Tryk på fødderne med tommelfingrene

Fat om foden med hænderne og tryk med tommelfingrene op og ned af foden. Man kan med fordel bruge en fed fodcreme, bodylotion, kropsolie el.lign.

Undgå at få et eventuelt produktet ind mellem tæerne, da det hurtigt blive en fedtet omgang.

Ælt foden

Grib foden med håndfladen og ælt fodens muskler godt igennem med jævne og rolige bevægelser.

Din æltning af foden må gerne føles fast, men selvfølgelig rar!

Masser inder- og ydersiden af foden, svangen og hele fodsålen fra tæerne og helt ud til hælen. Du bestemmer selv hvor længe…

Kryds tommelfingrene og forkæl foden

Denne massage er nemmest udført på en partner, men med lidt øvelse kan man gøre det på sig selv.

Læg tommelfingrene på hver sin side af fodsålen. Lad dem glide mod hinanden og passere over / under hinanden.

Start øverst på foden og bevæg dig ned til hælen.

Fold nu hænderne oven på foden - med dine tommelfingre under foden. Vrid nu forsigtigt foden op og ned, så foden strækkes og udspændes.

Masser med fingerspidserne pegende mod hjertet

Lad fingerspidserne glide mellem de lange knogler på foden og lad dem have retning mod hjertet.

Afslut massagen ved at lade tommelfingrene glide fra ydersiden af anklen og op af underbenet og masser lægmusklen.

Drik rigeligt med vand og overvej en maskine

Et tip man hører igen og igen, er, at man skal huske at drikke rigeligt med vand. Du kan passende afslutte din massage af fusserne med et stort glas koldt glas.

De fleste af ovenstående idéer til massage af trætte fødder udføres nok nemmest på en partner. De bør dog alle med lidt øvelse kunne udføres på en selv. En opgradering vil ovenstående ideer vil være en decideret fodmassage maskine. I en sådan maskine får man virkelig æltet fødderne godt og grundigt!

Undgå massage af fødderne, hvis du har høj feber eller hævelser, udslæt, sår eller et nyt ar på foden.

Artiklen er skrevet af
Skriv til Casper

Casper er vores selvudnævnte sportsfreak der dyrker en hel del motion. I haven har han en trampolin til glæde for hele familien.

Bedøm denne artikel
12 stemmer, gennemsnit: 4.6 / 5