Julegaveidéer - Se alle de bedste tilbud på produkter, vi allerede elsker og anbefaler! Julegaveidéer - Se alle de bedste tilbud ❯
Bedste mavetræner: Se de 5 udvalgte mavetrænere til mavetræning i 2021

Bedste mavetræner: Se de 5 udvalgte mavetrænere til mavetræning i 2021

Drømmer du om en flad og muskuløs mave, så skal du i gang med at træne dine mavemuskler. Det kan du gøre effektivt med en mavetræner. Med den kan du nemt træne dine mavemuskler derhjemme, når det passer dig. Den bedste mavetræner finder du her, sammen med god information om, hvordan du når dit mål.

Af Nettofitness.dks personlige træner
Indholdet er opdateret fredag d. 19. november 2021 og er oprindeligt udgivet søndag d. 5. september 2021. Vores eksperter undersøger, tester og vurderer de bedste produkter uafhængigt. Vi tjener kun penge, hvis du køber et produkt via vores links.

Få overblik over de bedste mavetrænere

Du skal kende udvalget af mavetrænere, for at kunne træffe et valg om, hvilken mavetræner der passer bedst til dig, din fysiske form og dine stærke og svage sider. Her får du en grundig introduktion til de mavetrænere, der er designet til lige netop maveøvelser.

En blød træningsmåtte til maveøvelser på gulvet

Med en blød og tyk træningsmåtte kan du udføre de fleste typer af maveøvelser på gulvet.

En træningsmåtte koster ikke det store og kan anvendes uden andet udstyr eller med f.eks. et ab wheel, vægtskive el.lign. Det er jo ikke som sådan en mavetræner, men alligevel et godt udgangspunkt for maveøvelser uden det behøver og koste det store.

Inshape træningsmåtte
Bedste træningsmåtte 2021
Inshape træningsmåtte
128 kr. hos Coolshop
Oprindeligt 149 kr.Spar 15%

Træn maven på stuegulvet med et ab wheel

Er du glad for udfordringer og vil du gerne have hurtige resultater med din mavetræner, så er det lille og lidt undseelige hjul lige noget for dig. Som nybegynder kan det være en udfordring, der viser sig at være for stor en mundfuld, hvis du vælger ab wheel som din mavetræner. Den stiller nemlig store krav til dine muskler i armene og til din balance.

Når det er sagt, så er et ab wheel en fantastisk mavetræner, fordi du har mulighed for at lave variationer i din mavetræning. Har du ikke prøvet hjulet tidligere, er det godt at starte dine mavetræning med knæene i jorden. Spænd i dine mavemuskler og rul hjulet så langt ud, som du kan, før langsomt hjulet tilbage og tag så mange gentagelser, som du kan. Denne slags mavetræning kræver måde balance og koordination - og så noget styrke i dine arme.

Du kan lave øvelsen sværere, ved at komme længere og længere ud i overkroppen og ved at strække benene og stille dig på tæerne. Træning med et ab wheel bliver aldrig en nem øvelse, så den kan du få meget glæde og udfordring af.

FitWood Kjerag Ab Wheel mavehjul
Bedste mavehjul 2021
FitWood Kjerag Ab Wheel mavehjul

Træn maven på en skråbænk

En sit up bench kaldes også en skråbænk eller en multibænk, hvis den har forskellige indstillingsmuligheder. På denne type mavetræner flytter du dine mavebøjninger fra det flade gulv til en skråtstillet bænk, hvilket gør dine mavebøjninger mere effektive og med mulighed for også at lave de skrå mavebøjninger.

Mavebøjning i denne mavetræner startes fra en position, hvor din hoved er lavere end dine knæ, der er placeret højest på den skrå bænk. Som altid starter du med at spænde op i mavemuskulaturen og hæve overkroppen op mod knæene og langsomt tilbage til udgangspositionen.

Du kan hæve dig skråt mod skiftevis det ene og det andet knæ, for at aktivere de skrå mavemuskler. Du kan træne med håndvægte i hænderne eller håndledsvægte på for yderligere belastning.

På engelsk kaldes et ab wheel også nogle gange for en ab roller. God viden, så du undgår misforståelse eller fejlkøb.

Inspire Abdominal Crunch Bench træningsbænk
Bedste træningsbænk 2021
Inspire Abdominal Crunch Bench træningsbænk

Træn maven med benløft og udstrækning på en vægribbe

Med en vægribbe kan du variere din træning med mavetræner til også at omfatter mavetræning på ribben. På en ribbe kan du nemlig lave den øvelse, der kaldes hanging leg raise - hængende benløft på dansk. Det er en nem, men meget effektiv øvelse. Du griber fat om ribben højt oppe og med ryggen til ribben. Spænd i dine mavemuskler og før de strakte ben op mod dig, så langt du kan og kom langsomt tilbage til udgangsstillingen. Lav flere gentagelser.

Du kan variere øvelsen ved at bøje dine ben og trække dem op mod din mave. Husk altid at holde spændingen i dine mavemuskler.Du kan sætte ankelvægte på for at gøre øvelsen mere udfordrende.

Du kan gøre dine mavetræning på vægribbe mere udfordrende, ved at tilføje elastikker og fodledsvægte. Så skal dine mavemuskler nemlig arbejde lidt hårdere. Det vil hurtigt kunne både mærkes og ses på din mave. Ribben er også helt perfekt til udstrækning, når du er færdig med dine maveøvelser.

Vægribben optager ingen gulvplads men byder derimod på rigtig mange gode og alternative træningsmuligheder for dig. Har du børn, vil de sikkert synes ekstra godt om dig, hvis du sætter en ribbe op, for den indeholder timevis af god leg og træning for ungerne også.

Abilica WallBar ECO ribbe
Bedste ribbe 2021
Abilica WallBar ECO ribbe

Effektive maveøvelser på træningsbold

En helt almindelig træningsbold - eller swiss ball, som den ofte kaldes, er et virkelig god investering, når du gerne vil have mulighed for at variere din mavetræning, så du ind i mellem kan lade din mavetræner få en lille pause.

På træningsbolden kan du nemlig lave maveøvelser for både de lige og de skrå mavemuskler, samtidig med at du forbedrer hele din core med balance momentet på den runde bold. Sæt dig lavt på bolden, med dine ben bøjet 90 grader og i hoftebredde. Placer dig nu korrekt på bolden, så dine ben holder den rette bøjning. Lad dine hænder hvile bag nakken og spænd i mavemusklerne. Læn dig tilbage og før overkroppen frem - uden at hive din nakke fremad! Hold balancen og tag flere gentagelser.

Du kan variere øvelsen ved at føre overkroppen skråt frem mod henholdsvis der ene og det andet ben, for at træne de skrå mavemuskler. Du kan gøre øvelserne mere udfordrende, ved at løfte armene i vejret med enten en vægt i hver hånd eller håndledsvægte på. Behold hænderne i vejret gennem hele øvelsen.

Desuden har træningsbolden den store fordel, at du kan anvende den til mange andre øvelser og har du brug for at styrke hele din core, er den helt perfekt. Du kan også brug den som en træningsstol, når du læser, strikker eller ser TV, for den sørger helt automatisk for, at du sidder korrekt og ikke falder sammen i ryggen. Den kan gøre underværker for din kropsholdning.

Mål afstanden fra dit knæ til jorden. Vælg den boldstørrelse (55, 65, 75 cm) der er tættest på dit mål.

Abilica ABS Gym Ball træningsbold
Bedste træningsbold 2021
Abilica ABS Gym Ball træningsbold

Variation i din mavetræning er godt

Variation i al slags træning er en rigtig god idé. Når det specifikt handler om at træne dine mavemuskler, findes der rigtig mange maveøvelser, hvoraf en del kan laves med en af de forskellige mavetrænere.

Vil du gerne variere endnu mere, så alle dine mavemuskler bliver trænet godt igennem og du kan sammensætte varierede og udfordrende træningspas, kan du længere ned tage et kig på de 3 øvelser, som vil komplementere din mavetræner på bedste vis.

Du kan for eksempel også tilføje øvelser, du kan lave derhjemme og som ikke involverer din mavetræner. Dem kan du se gode eksempler på i vores guide til mavetræning. Du har også mulighed for at tilføje et par effektive hjælpemidler, der giver dig en god og effektiv basis for variation i din mavetræning.

Giv din mavetræner selskab for endnu bedre resultat

Der findes udstyr, som ikke kun er beregnet til maveøvelser, men som alligevel er super velegnet til til dem. Blandt andet fordi du kan anvende dem i din supplerende træning og dermed forbedre hele din core.

Suppler din mavetræning med en elektronisk mavetræner

En elektronisk mavetræner kan sætte lidt fut i dine mavemuskler, når du ikke træner. Den kan ikke erstatte din træning, men den kan supplere den. Den kan hjælpe dig på de dage, hvor mavetræning ikke er en mulighed - og de kommer.

Der kan være møder, sygdom, overarbejde eller noget helt fjerde, der betyder at tiden eller kroppen gør, at træning er umuligt. Her kan den elektroniske mavetræner træde til og sørge for, at dine muskler alligevel bliver stimuleret.

Se denne form for mavetræner som et supplement, der gør dig i stand til at varetage et jævnt træningsflow, selvom du er forhindret i at udføre træningen som du plejer og ikke får helt den samme effekt ud af det. Det er trods alt meget bedre end slet ikke at træne overhovedet.

Sådan træner du optimalt for en stærk og flad mave

Som du bliver stærkere og stærkere, vil du helt automatisk tænke, at det er bedre og mere effektivt at tage flere og flere gentagelser. Men det er det faktisk ikke. Lige omkring 15 gentagelser på mavetræner er der, hvor du bør ligge som maksimum - uanset hvilken type mavetræner du benytter.

Arbejd dig stille og roligt frem til de 15 gentagelser. Her er det værd at huske på, at starter du for eksempel med 4 gentagelser, skal du øge antallet af gentagelser med en enkelt eller maksimum to, når du er klar til det. Sådan arbejder du dig frem på den bedst og sundeste måde, så du undgår skader eller overbelastninger i mavemuskulaturen.

Du får nemlig ikke en stærkere mave eller aktiverer flere mavemuskler ved at tage uendelige gentagelser. Det får du kun ved at udfordre dig selv og gøre dine maveøvelser sværere - og dermed mere effektive ved hjælp af eksempelvis.

  • Vægte (øget belastning)
  • Elastikker (øget modstand)
  • Tilføjelse af flere øvelser (øget sværhedsgrad)

Uundværligt tilbehør til din træning med mavetræner

Du har ikke brug for meget andet end din mavetræner, når du laver dine maveøvelser, men der er nu et par enkelte ting, som vil gøre træningen både mere behagelig og mere effektiv.

Du har brug for en god træningsmåtte, når din mavetræning foregår på gulvet. Den skåner dig nemlig for ømme skulderblade, albuer, hofteben og knæ. Træningsmåtten sørger nemlig for, at du ligger behageligt - uanset om det er på ryggen eller på maven - og kan beholde dit fokus på at få det optimale ud af dine øvelser. En god træningsmåtte kan ikke erstattes af noget andet, som et tæppe, en tynd madras eller hvad du nu lige har liggende derhjemme.

Træningsmåtten er nemlig fremstillet til formålet og giver dig en virkelig god støtte, samtidig med at du føler den behagelig at ligge på.

Håndvægte er også noget, som kan tage din mavetræning til nye højder. Den øgede vægtbelastning giver nemlig dine mavemuskler noget mere at arbejde med. Er du ikke klar til at håndtere et par håndvægte oveni din træning, så vil et par håndledsvægte være løsningen for dig.

Når målet er synlige mavemuskler

Synlige og markerede mavemuskler er noget af det sværeste at opnå for alle os, der ikke lever for at træne. Også selv om vi synes, at vi holder os i form og træner i et fornuftigt omfang. Måske kan det trøste lidt at vide, at det ikke kun gælder dig - det gælder alle.

Grunden til at synlige mavemuskler er så svære at få, er, at selv en smule mavefedt, simpelthen dækker for dem. Det betyder ikke, at musklerne ikke er der, det betyder bare, at de ikke er så synlige.

Er synligheden af dit hårde arbejde vigtig for dig, så betyder det, at du skal kigge på din kost og på ekstra træning af den slags, som effektivt kan sætte skub i din fedtforbrænding.

Din sixpack laves i køkkenet

Man siger populært, at en sixpack laves i køkkenet og det gør den fordi den først viser sig, når du optimerer din kost og kommer af med noget af kropsfedtet. Helt firkantet betyder det, at du skal lægge din kost om, så du spiser de sunde kalorier og holder dig fra de tomme og usunde kalorier.

Men husk nu, at du sagtens kan få en flad, fast og stærk mave, uden at skulle lave om på din kost. Især hvis du allerede nu lever sundt og har styr på din vægt.

Sæt gang i din fedtforbrænding

Vil du tabe fedt, skal du sætte gang i din fedtforbrænding. Det gør du ved at kombinere din mavetræning med motionstræning (cardiotræning) for det kan nemlig sætte skub i din krops evne til at forbrænde fedt.

Du skal også være opmærksom på, at du skal være i kalorieunderskud, hvis du vil tabe fedtet, så dine mavemuskler bliver synlige. En hurtig slankekur er aldrig vejen til de den markerede mave, for på slankekuren taber du kun væske og muskler.

3 tips til effektive maveøvelser, der kan komplementere din træning med mavetræner

Vil du gerne træne alle dine mavemuskler, så får du her 3 øvelser, som er et perfekt supplement til din mavetræner. De kræver ikke ekstraudstyr eller oceaner af plads - det er øvelser som du sagtens kan lave derhjemme. Vil du, som du bliver stærkere, prøve nogle af variationerne af, kan du have brug for lidt ekstraudstyr til nogle af dem.

Planken

Planken er den ultimative maveøvelse du kan lave. Vi tør godt kalde den for verdens bedste maveøvelse, for du slår virkelig mange fluer med et smæk, når du planker. Desuden er det en øvelse, der giver dig et væld af muligheder for udfordringer og diversitet - det er øvelsen, du aldrig bliver træt af og som altid giver point på mavetræningskontoen.

Sådan laver du planken

  1. Læg dig ned på maven på en træningsmåtte og støt på dine tæer og albuer
  2. Hold din krop strakt - så tæt på en lige linje som muligt
  3. Pres dine albuer ned i jorden og spænd i dine mavemuskler
  4. Husk at trække vejret - uden at slippe spændingen
  5. Hold positionen og spændingen så længe du kan

Sådan varierer du planken

  • Pres skiftevis venstre og højre ben op mod loftet
  • Før skiftevis venstre og højre arm strakt fremad
  • Læg en vægtskive eller en anden form for belastning nederst i lænden ved ballerne
  • Lav en sideplanke, hvor du står på først den ene og så den anden bøjede underarm, med fødderne samlede på gulvet

Broen

Broen er endnu en effektiv maveøvelse, er inkluderer de muskler, som dine mavemuskler er afhængige af, for de effektive maveøvelser. Nemlig dine ballemuskler (glutes) og dine baglårsmuskler (hamstrings).

Sådan laver du broen

  1. Læg dig ned på ryggen på en træningsmåtte
  2. Bøj dine knæ og hold dine fødder fladt på gulvet i hoftebredde
  3. Stræk dine arme ud til hver side i skulderhøjde og med håndfladerne nedad
  4. Løft dine hofter og spænd ballerne, så du får en lige linje fra knæ til skulder
  5. Spænd nu dine mavemuskler og pres dit ene knæ op mod brystet
  6. Hold positionen i få sekunder og sænk knæet til udgangsposition
  7. Gentag øvelsen med det andet knæ og lav flere gentagelser

Sådan varierer du broen

  • Hold positionen med bøjet ben længere
  • Sæt fodledsvægte på for øget belastning

Twister

Twister kaldes også for Russian Twist og er en super god maveøvelse, hvor du træner de skrå mavemuskler. De skrå mavemuskler trænes kun, når du laver maveøvelser, der giver et skråt træk mod siden. Twister kan varieres på flere måder, så du kan få rigtig god effekt af denne maveøvelse i lang tid.

Sådan laver du twister

  1. Sæt dig på bagdelen på en træningsmåtte med bøjede ben
  2. Find dit balancepunkt og spænd i dine mavemuskler
  3. Læn din overkrop let bagud og løft samtidig dine bøjede ben fra gulvet
  4. Bevæg dine strakte eller bøjede arme til en side og dine bøjede ben til den anden
  5. Når armene twistes til højre, skal benene twistes til venstre – og omvendt
  6. Gentag øvelsen flere gange

Sådan varierer du twister

  • Anvend håndleds- og fodledsvægte for større belastning
  • Hold håndvægte i hænderne for større belastning og udfordret balance
  • Hold en kettlebell med begge hænder for maksimal belastning

Sådan vælger du den bedste mavetræner

Der er ikke en mavetræner der er bedre end de andre, for det handler helt og holdent om, hvad du har mod på at gå i gang med. Her er det godt at kende både dine styrker og dine svagheder og være bevidst om, at alle træning er udfordrende - eller er det lidt lige meget. Når du skal træffe dit valg, kan du passende spørge dig selv om:

  • Hvor erfaren er du med træning
  • Hvad er målet med din mavetræning
  • Hvor hurtigt vil du mærke resultater af din mavetræning
  • Hvor meget har du mod på at blive udfordret

Når du har svaret på det, ved du meget bedre, hvor dit udgangspunkt for valg af den bedste mavetræner er for dig. Det er ikke sikkert at dit primære valg, bliver det eneste valg du foretager dig. Som du bliver fortrolig med teknikker og samtidig får aktiveret og trænet dine mavemuskler, får du måske lyst til lidt mere udfordring.

Så er det det bare at vælge mellem alt det, du er blevet præsenteret for her, så er du godt dækket ind i lang tid.

4 ofte stillede spørgsmål til mavetrænere

Tager træningen længere tid, når man bruger en mavetræner?

Træningen tager ikke længere tid, når man træner med en mavetræner. Den tid du bruger på at trænes din mave er den samme, om du anvender en mavetræner eller ej.

Hvilken type mavetræner er den bedste mavetræner?

Den bedste mavetræner er den, der passer til de behov du har, når du starter mavetræningen.

Hvad er en mavetræner?

En mavetræner er et træningsudstyr, der er fremstillet til specifikt at træne dine mavemuskler på.

Er træning med en mavetræner effektiv?

Træning med en mavetræner er helt bestemt effektivt! Den er særlig effektiv hvis du presser dig selv og træner jævnligt, som du bør med al træning.

Anbefalingerne er givet af • Nettofitness.dks personlige træner
Skriv til Anders Kjærgaard

Anders er personlig træner og træner klienter frem til syv gange om ugen. Cheatdays eller ej, så har vi har svært ved at tro at Anders har sådanne dage. Han siger dog, at han spiser en pose slik i ny og næ, men han står trods dette snorlige!

Bedøm denne artikel
19 stemmer, gennemsnit: 4.7 / 5