Ømme muskler efter træning? Sådan behandler du effektivt ømme muskler (6 løsninger)

Ømme muskler efter træning er stort set altid en selvfølge når man træner eller på anden vis er fysisk aktiv. Muskelømhed er helt normalt, men kan dog være ubehageligt og træls i dagene efter ens gode træningsprogram. Læs med her i artiklen og bliv klogere på hvordan du kommer ømme muskler til livs. Du får et par gode råd til, hvad du kan gøre, når musklerne er ømme og spændte efter træning.

Ømme muskler efter træning? Sådan behandler du effektivt ømme muskler (6 løsninger)
Af Personlig træner
Priser er opdateret i dag fredag d. 16 april 2021, indholdet onsdag d. 20. januar 2021 og er oprindeligt udgivet tirsdag d. 5. januar 2021.
Vores eksperter undersøger, tester og vurderer de bedste produkter uafhængigt. Vi tjener kun penge, hvis du køber et produkt via vores links. Læs mere

Afhjælp ømme muskler med de rette metoder

Jeg vil i denne artikel give dig et par forskellige metoder, der kan afhjælpe ømme muskler efter træning.

Hvad end du ønsker at lindre ømme muskler med et massageapparat, en tur til massøren eller ved justering af din træning (flere hviledage, drikke mere væske el.lign), så skal du læse med her!

Lad en massagepistol klare de ømme muskler

Den populære massagepistol, også kaldet en massage gun, kan være én måde hvorpå du effektivt kan afhjælpe ømme muskler.

Med et håndholdt massageapparat kan du nemt og effektivt afhjælpe ømme muskler på egen krop. Man skal ikke engang lægge kræfter i, men blot tænde for maskinen og nyde den pulserende bevægelse mod den ømme muskelgruppe.

De hurtige og hårde stød skaber massage-vibrationer i det ømme område, der effektivt løsner spændingerne.

Sæt dig tilbage i en massagestol og nyd det

En god massagestol kan afhjælpe og lindre ømme muskler samt øge blodcirkulationen i kroppen. En god blodcirkulation accelerer kroppens naturlige udskillelse af affaldsstoffer, som bl.a. kan være en af årsagerne til, at man oplever ømme muskler efter træning.

Prisen for en god stol med massage er lige et par niveauer over en massagepistol, men det er alle pengene værd. Går du med seriøse tanker om køb af en sådan stol, bør du tage forbi en forhandler og afprøve en eller flere modeller.

Forkæl dig selv med et massageapparat

Det klassiske massageapparat kan helt bestemt også noget. Med et håndholdt massageapparat kan du på egen hånd massere ømme og anspændte muskler, øge blodcirkulationen og give dig selv forkælelse i en travl hverdag.

Der findes massageapparater i mange forskellige prisklasser. Vælg en model med infrarød varme, hvis du ønsker en ekstra behagelig oplevelse.

Tænd for apparatet, juster styrken og en eventuel varme, læn dig tilbage og forkæl dig selv.

Bedste massageapparat 2021 🥇
699 kr. 549 kr.

Løsn effektivt op i ømme muskler og stive led med en foam roller

Et ofte overset stykke træningsudstyr, der formentlig hos mange er havnet i retro-kategorien, er foam rollers!

Den cylinderformede massagepude kan anvendes til end blot massage af ømme muskler. Den kan bl.a. anvendes til udstrækning, afspænding og muskeltræning.

Det er i og for sig en billig måde hvorpå du (effektivt) kan lindre og arbejde med ømme muskler i kroppen.

Slap af på sofaen med en massagepude

Med en massagepude kan du lindre ømme muskler og led alt imens du ligger på sofaen og slapper af. Du behøver med andre ord ikke at gøre noget aktivt, men blot nyde massagen tilbagelænet i sofaen eller i en god stol.

Nogle massagepuder er særligt tiltænkt bestemte områder på kroppen. Det kan f.eks. være massage af skulder og nakke, ryg og lænd el.lign. Der findes også puder med massage til fødderne.

Det er den nemme og billige, men absolut effektive løsning, til en professionel massør eller fysioterapeut!

Massage af ømme benmuskler med recovery boots

Med recovery boots kan du fremme blodcirkulationen i ømme benmuskler.

Man trækker massage støvlerne op om benene, helt op til lysken, tænder for pumpen og lader den fylde luftkamrene med luft. Kompressionsstøvlerne giver et konstant tryk på benmusklerne.

Hvad end du har ømme benmuskler efter hård fysisk aktivitet, bentræning i fitness, løb mv. eller måske skaden allerede er sket (muskelskade), så kan recovery boots være en overvejelse værd.

Hvornår og hvorfor opstår muskelømhed (efter træning?)

Dagen derpå efter en god træning vil de fleste opleve muskelømhed i en eller anden grad. Det betyder sådan set blot, at du har givet den fuld gas og virkelig fået aktiveret musklerne i kroppen. Man kan stadigvæk være selv på 2. og 3. dagen...

Ømme muskler kan bl.a. opstå af disse to årsager:

  1. Nedbrudte muskelfibre
  2. Udskillelse af affaldsstoffer

Nedbrudte muskelfibre leder til ømme muskler

Vidste du, at man under træning nedbryder nogle af muskelfibrene i musklerne?

Nedbrydelse af af muskelfibrene i musklerne lyder måske på papiret ikke helt godt, men det er det! Nedbrydning af fibrene skal til for at man kan udvikle sig i sin træning og blive stærkere i musklerne.

Efter træning har ens muskler behov for at genopbygge sig selv. Det er netop derfor, at man taler om nødvendigheden af pauser efter og mellem ens træninger. Pauserne er der hvor kroppens muskler skal restituere - reparationsprocessen.

Talemåden om, at man tager to skridt frem og et tilbage er faktisk en fin forklaring af processen. Efter hver træning og den efterfølgende reparationsproces, vil kroppens muskler altså være en smule stærkere end før. Det er på den måde vi bliver stærkere, får større muskler og øget styrke.

Kroppens udskillelse af affaldsstoffer

En anden årsag til ømme muskler kan findes i kroppens naturlige reaktion på en hård træning. Under træning udskiller kroppen nemlig affaldsstoffer, der er en god og helt naturlig proces.

Ved hård fysisk aktivitet kommer man hurtig til at træne anaerobt (træning uden ilt). Det betyder i korte træk, at kroppen ikke kan følge med i forhold til udskillelse af de udskilte affaldsstoffer. Der vil derfor ophobe sig affaldsstoffer, som leder til ømme muskler dagen derpå.

Kan jeg undgå ømme muskler efter træning?

Ja, til dels. Der findes et hav af gode råd og ikke mindst holdninger til hvordan man kan undgå ømme muskler efter træning. Det er dog nok en realitet, at man vil opleve det i en eller anden grad uanset hvilket råd man tager til sig.

Et par af de gode råd går bl.a. på:

  • At man skal holde en hviledag for den trænede muskelgruppe
  • At man skal strække ud efter sin træning
  • At man skal have massage efter træning

Hvert og et råd giver rigtig god mening og kan ligeså fint kombineres på kryds og tværs. Der er dog ingen tvivl om, at en hviledag for en eller flere muskelgrupper er godt, at udstræk giver lidt fleksibilitet til en stresset muskel og til slut, men ikke mindst, at massage er den lette løsning.

Massage af ømme muskler

Der er en årsag til, at mange bruger netop massage, som en handling af ømme muskler. Massage føles rart og lindrende, idet musklerne bliver strukket igennem og affaldsstofferne dermed hjælpes godt på vej i sin udskillelse.

3 massageformer der kan gavne:

Er tid (også) en vigtig faktor i din hverdag, så er en massagepistol eller massagestol vejen frem. Turen til en professionel massør tager tid, men kan dog give noget helt andet end massageapparater nu engang kan.

En massagepistol fylder ikke det store og kan finde gemmes af vejen når den ikke er i brug. En massagestol derimod fylder noget mere i hjemmet da den ikke lige kan pakkes væk.

Alternativ løsning på ømme muskler frem for massage, hviledage og massør

Er du ikke til massage eller ekstra hviledage, er der måske endnu en ting, man selv kan gøre, som virker ligeså effektiv: let træning.

Let træning bør ikke anses, som værende at springe over hvor gærdet er lavest, men derimod som en mulig løsning på problemet med ømme muskler.

Efter hård fysisk aktivitet, er det, som skrevet tidlgiere, vigtigt, at man lader musklerne genopbygge og giver kroppen plads til at udskille affaldsstofferne.

Undersøgelser har dog vist, at man med let træning kan minimere og måske helt undgå ømme muskler. Det svarer lidt til en hviledag, men pointen er, at man ikke udsætter de ømme muskler for den samme hårde øvelse, der i første omgang forårsagede ømheden, mens muskelgruppen fortsat er øm.

Eksempler på let træning:

Let motion er en utrolig effektiv behandling af ømme muskler, da et aktivitetsniveau øger blodcirkulationen i kroppen og derved hjælper den til en hurtigere udskillelse af de ophobede affaldsstoffer.

Masser af vand før/under og efter træning vil ligeså være med til fremskynde processen, da det hjælper med at skylle de i kroppen ophobede affaldsstoffer ud.

Forebyg skader med opvarmning før træning og udstrækning efter træning

Når vi taler udstrækning i forbindelse med styrke- og motionstræning, findes der mange forskellige holdninger hertil.

Nogle er af den holdning, at udstrækning absolut ingen effekt har, hvor andre mener, at det kan være svaret på hvordan man kan undgå ømme muskler.

Uanset din holdning til udstrækning eller ej, så er det fakta, at musklerne vil have godt af udstrækning efter udførelsen af et hårdt træningsprogram. Man opretholder ligeså bevægeligheden i sine muskler og gør dem mere mobile.

Opvarmning før træning er ligeså vigtigt og kan være afgørende for at undgå skader. Under opvarmningen forbereder man musklerne på den fysiske aktivitet, der er lige oppe over, så de ikke får et chok, når du pludselig sætter i spurt eller løfter en tung vægtstang på ryggen i et squat rack.

Husker man opvarmning før træning og udstrækning efter træning holder man sine muskler smidige og er med til at sikre, at ens træning måske blot giver lidt sund ømhed i musklerne, men ingen skader.

Ofte stillede spørgsmål om ømme muskler

Ja, man må gerne træne med ømme muskler. Hvis ømheden er moderat, og du ellers har fuld bevægelighed, er det helt fint. Giver ømheden dig problemer med at løfte dine arme, har du nok bedst af at holde en ekstra hviledag.

Man får ømme muskler efter fysisk træning, når nogle af muskelfibrene i muskulaturen nedbrydes. Det er en naturlig del af træningsprocessen og ikke mindst nødvendigt for, at du kan komme i endnu bedre form. Ømhed i muskler er tegn på, at musklerne gennemgår en reparationsproces, efter hvilken, de vil være lidt stærkere og lidt mere udholdende, end de var før træningen.

Massage, udstrækning samt kulde- og varmebehandlinger kan lindre ømme muskler, men der findes intet quick fix. Ømhed er kroppens måde og fortælle os, at den endnu ikke har genvundet den optimale styrke i sit væv. Restitution tager tid, men kan fremmes med bl.a. nævnte metoder.

Nej, ømme muskler efter træning er en normal og ufarlig reaktion. Man bør dog være opmærksom på om man har fået en muskelskade og tage hensyn hertil hvis dette er tilfældet.

Ømme muskler og ømhed er tegn på, at kroppen er i gang med at restituere, hvilket vil sige, at du ikke har opnået optimal styrke i dit væv endnu. Det kan derfor være en god idé at vente med træning indtil ømheden har fortaget sig.

Muskelskader giver stærke smerter samtidig med, at bevægeligheden vil være betydeligt reduceret. Det kan virke direkte pinefuldt, og ikke kun ømt og smertende. Mange muskelskader vil også være fysisk synlige med hævelse nær skaden, hvilket aldrig forekommer ved almindelige træningssmerter og ømme muskler.

Bedøm denne artikel
17 stemmer, gennemsnit: 4.5 / 5