Julegaveidéer - Se alle de bedste tilbud på produkter, vi allerede elsker og anbefaler! Julegaveidéer - Se alle de bedste tilbud ❯
Proteinpandekager uden banan (Få 5 af de bedste opskrifter)

Proteinpandekager uden banan (Få 5 af de bedste opskrifter)

Leder du efter lækre proteinpandekager uden banan, så behøver du ikke lede videre. Jeg har nemlig fundet 5 lækre opskrifter frem til dig på proteinpandekager uden banan, som kan bruges til såvel morgenmad, dessert eller som mellemmåltid. Her er proteinpandekager med og uden proteinpulver og også også en enkelt uden gluten.

Af Nettofitness.dks sportsguru
Indholdet er opdateret søndag d. 21. november 2021 og er oprindeligt udgivet tirsdag d. 26. oktober 2021. Vores eksperter undersøger, tester og vurderer de bedste produkter uafhængigt. Vi tjener kun penge, hvis du køber et produkt via vores links.

5 opskrifter på proteinpandekager uden banan

Lækre proteinpandekager til dig, der ikke kan lide banan

Det kan være rigtig svært at komme udenom banan, både når det gælder proteinpandekager og sunde smoothies.

Banan er nemlig sprængfuld af protein - men banan har også en smag, der deler vandene og langt fra alle bryder sig om banan. Jeg er en af dem!

Heldigvis findes der lækre opskrifter på banan-frie proteinpandekager, du skal bare lede længe nok. Det har jeg så klaret for dig og jeg er nu parat til at præsentere dig for de bedste proteinpandekage opskrifter uden banan som jeg har kunne finde.

Får DU nok protein?

Ifølge sundhedsstyrelsen bør voksne indtage mellem 0,8 og 1,5 gram protein pr. kilo kropsvægt pr. dag. Det er vel og mærke, når der er tale om personer med et normalt aktivitetsniveau. Hvis du styrketræner meget, har du et væsentlig større behov for protein. Specielt lige efter træningen.

For mange mennesker med et almindeligt aktivitetsniveau bestående af de anbefalede 10.000 skridt og 30 minutters pulstræning om dagen, er det sjældent nødvendigt at tage tilskud i form af proteinpulver.

Hvis du spiser en varieret kost baseret på kostrådene, så får du mere end dækket dit daglige behov for protein. Derfor kan proteinpulver alligevel være en praktisk løsning til et hurtigt måltid, hvis du er meget på farten.

Styrketræner du til gengæld meget eller er du vegetar eller veganer, så kan du have behov for ekstra protein afhængig af, hvordan dine spisevaner er.

Ved ældre eller syge mennesker ser man også ofte at appetiten svigter, det fører til tab i muskelmasse og forringet modstandskraft. Her er proteinpulver en god løsning til et øget proteinindtag.

Dérfor er det vigtigt at indtage protein umiddelbart efter træning

Det er en kendt sag at det er en god idé at indtage proteinholdig mad umiddelbart efter, du er færdig med at træne. Men ved du hvorfor?

Når du træner hårdt, specielt når du styrketræner, når laver du mikroskopiske revner i musklerne som en del af din muskelopbygning. Det er super vigtigt, at du sørger for at give kroppen alle de næringsstoffer, som den har brug for til at restituere. Protein er det din krop har brug for og gerne indenfor den første time efter du har trænet.

Proteinen i din kost er lavet af aminosyrer. Disse aminosyrer har du brug for både til opbygning af dine muskler men også til at restituere musklerne efter træning. En proteinrig kost er også vigtig for at undgå skader og overanstrengte muskler.

Dét sker der, når du ikke spiser protein efter en hård træning

Når du ikke spiser protein efter, at du har trænet, så får dine muskler ikke det, de har brug for. Det betyder, at kroppen ikke har aminosyrer nok til at restituere sig. Det kan betyde, at du oplever inflammation i dine muskler og dermed en forhøjet risiko for skader.

En lækkerbisken som proteinpandekager uden banan er den perfekte måde at give dine muskler det, de har brug for samtidig med, at de smager fantastisk.

Gode naturlige proteinkilder

Proteinpulver er en let måde at få dækket dit proteinbehov hvis du har brug for et ekstra proteinrigt måltid umiddelbart efter din træning eller hvis du af andre årsager ikke får protein nok. Der er dog mange måder at få dækket behovet for protein med naturlige proteinkilder.

Animalsk protein

Kød

Køde er super rig på protein og en let måde at få dækket det daglige behov for protein. Lige meget hvilken kødtype du vælger, så indeholder den protein. Det er altså helt op til dig om du vil spise kylling, svinekød, en rød bøf eller noget helt andet.

Fisk og skaldyr

Fisk og skaldyr er også en god måde at få dækket dit proteinbehov. Ud over at fisk og skaldyr er rige på protein så indeholder de også et højt indhold af D-vitamin og de vigtige omega-3 fedtsyrer.

Er du bange for kviksølv og miljøgifte i din fisk? - Hvis du finder muligheden for forekomst af kviksølv og miljøgifte grund til at undlade at spise fisk, så kan du i stedet vælge de fiskearter som er lavest i fødekæden og dermed reducere mængden af de tvivlsomme stoffer i fisken.

Æg

Æg er en superfood, der er rig på et bredt spektrum af mikronutrienter som er vigtige for os. Æg indeholder også en stor mængde protein. Hele 6 gram pr æg og den samme mængde fedt. Æg er derfor en perfekt protein kilde til dig, der gerne vil bygge muskelmasse.

Mejeriprodukter

Mejeriprodukter er en af de bedste til til protein som der findes. Derudover så er mejeriprodukter også spækkes med calcium og B-vitamin som dine knogler har brug for.

Gode vegetabilske proteinkilder

Du kan sagtens få dækket dit daglige behov for protein, selv om du er vegetar eller veganer. Men det kræver, at du er opmærksom på hvad du spiser. Der findes nemlig mange vegetabilske proteinkilder, som du kan bruge som erstatning for de kødrige måltider.

Bælgfrugter

Bælgfrugter har et lige så højt proteinindhold som kød har, nemlig omkring 20 gram pr. 100 gram bælgfrugt. Bælgfrugter er grøntsager som kikærter, ærter, bønner og linser. Ud over at være rig på protein, så er bælgfrugter også rige på kulhydrater, fibre, vitaminer og mineraler.

Nødder

Nødder, kerner og frø er også rigtig gode vegetabilske proteinkilder. Samtidig så indeholder de en stor mængde umættede fedtsyrer og omega 6, som mange mennesker er i underskud af.

Hver dag er pandekagedag

Pandekager er en af de ting som langt de fleste danskere kan lide og som de kan spise næsten dagligt. Derfor er det heller ikke uden grund at proteinpandekager er i høj kurs. Jeg håber, du har ladet dig inspirere af de opskrifter på proteinpandekager uden banan, som jeg har fundet frem til dig. Rigtig god fornøjelse i køkkenet.

Artiklen er skrevet af • Nettofitness.dks sportsguru
Skriv til Casper Mikkelsen

Casper er vores selvudnævnte sportsfreak, der dyrker en hel del motion. I haven har han en trampolin til glæde for hele familien og i weekenderne spiller han enten tennis eller padel.

Bedøm denne artikel
25 stemmer, gennemsnit: 4.6 / 5