Derfor skal du træne i det fri (5 grunde & 3 nemme øvelser)

Ryk træningen udenfor med sjove og effektive træningsøvelser, som hverken kræver vægte eller store maskiner. I denne guide får du inspiration samt træningsøvelser, som du nemt kan dyrke under åben himmel.

Af Sportsfreak
Indholdet er opdateret tirsdag d. 11. maj 2021 og er oprindeligt udgivet tirsdag d. 4. maj 2021.

Hvilke fordele er der ved udendørs træning?

Det at være ude sænker blandt andet kroppens stressniveau, og derudover kan det give et afbræk fra den mere traditionelle træning, som du dyrker i fitnesscentret. Der er masser af fordele ved at træne udenfor i naturen.

Jeg har her listet nogle af dem op:

  • Lys og ilt: Dagslys og sollys fremmer produktionen af D-vitaminer.
  • Plads: Når du træner udenfor, har du masser af plads, hvor du kan boltre dig på, og hvor der ikke pludselig bliver fyldt op af en masse andre, som også skal træne.
  • Naturoplevelser: Du kommer helt sikkert til at se, mærke, dufte, høre og opleve naturen på en helt anden måde, end du er vant til.
  • Variation: Træning i det fri og i naturen kan være et rigtig godt alternativ og en god variation til den indendørs træning. Samtidig kan de nye øvelser være med til at give en kropslig og mental afveksling.
  • Motivation: Udover variation kan udendørs træning være med til at øge motivationen. Nye omgivelser, nye træningsmuligheder og nye indtryk kan både være spændende og udfordrende.
  • Gratis: Sidst men ikke mindst, så er udendørs træning gratis træning.

Hvilke ulemper er der ved udendørs træning?

Ligesom indendørs træning i fitnesscentret har sine begrænsninger, så er der naturligvis også nogle ulemper og begrænsninger forbundet ved at træne udenfor i naturen.

  • Vejret: Det kan være svært at finde motivationen og komme ud ad døren, hvis det regner eller vejret på anden måde er dårligt.
  • Udstyr: Du har ikke det samme udstyr, som du har i fitnesscentret. Når der skal bruges bænke, stativer, maskiner eller vægte, så skal der tænkes kreativt. Det sætter derfor også nogle begrænsninger for udvalget af øvelser, som du kan træne.
  • Underlag: Træning i det fri kan være mere usikkert, da underlaget er ujævnt og du dermed har mindre kontrol over dine omgivelser. Samtidig kan træningen også være mere beskidt.

Træning i det fri gør noget ved kroppen!

Der er mange fordele ved træning i det fri, og du kan høste dem alle lige nu, det handler blot om at komme i gang!

Et par af de mange fordele finder du lige her:

  • Gør dig gladere
  • Virker afstressende
  • Giver mere energi
  • Dæmper vrede
  • Gør dig mindre anspændt
  • Gør dig mindre deprimeret
  • Øger chancerne for, at du bliver ved med at træne

5 gode grunde til at du skal rykke træningen udenfor

Når vejret er godt, hvorfor så træne i et fitnesscenter sammen med en masse andre. Vi giver dig her 5 gode grunde til, hvorfor du skal træne i det fri.

Du træner i længere tid

Når vi rykker træningen udenfor i naturen, har mange en tendens til at træne i længere tid, som hvis træningen havde foregået i et træningscenter. For når man først er kommet udenfor, opdager man pludselig hvor dejligt det er at træne ude i stedet for at stå og kampsvede sammen med en masse andre i et fitnesscenter.

1. Du nyder træningen mere

Rigtig mange der træner udendørs, føler sig bedre tilpas og nyder træningen mere. Det er der flere grunde til, men en af dem er, at de udendørs omgivelser oftest er både smukkere og mere afvekslende end væggene i fitnesscentret. Des mere du nyder din træning, des større sandsynlighed er der for, at du rent faktisk får trænet.

2. Du får det bedre mentalt

Naturen har en afstressende og beroligende effekt, og udendørs træning kan være med til at forstærke den effekt. Bor du i byen kan du finde en park, hvor du kan træne i. Du kan også tage en løbetur langs en sø eller i skoven. Folk der træner ude, føler sig mindre vrede og depressive.

3. Du sænker dit blodtryk

Frisk luft og grønne omgivelser er rigtig godt for dit blodtryk. 30 minutter om ugen i en park, skov eller lignende kan sænke risikoen for forhøjet blodtryk. Det viser et australsk studie. Dyrker du så samtidig motion ude i det grønne med en høj intensitet, der får pulsen op, så er der ekstra bonus for dit blodtryk.

4. Gratis træning

Udendørs træning er gratis træning. Så sæt endelig fitnessabonnementet i bero, når du går de lysere måneder i møde. De penge du sparer, kan du for eksempel bruge på nyt træningstøj.

5. 3 nemme øvelser du kan træne udenfor

Hvem siger, at udendørs træning kun kan bestå af en løbetur? Vi giver dig her 3 nemme øvelser, som du kan lave udenfor i baghaven eller tage en pause fra på løbeturen. Så længe du har en bænk eller en stol, kan du lave øvelserne hvor som helst, og når som helst.

Øvelse 1: Ben og baller

8 på hvert ben – 16 gentagelser i alt.

  1. Placer en skridsikker stol eller bænk op ad væggen.
  2. Stil dig op og bøj i benene.
  3. Dine knæ må ikke komme for langt udover tæerne.
  4. Du støtter dit ene ben ned og går tilbage til udgangsposition.

Øvelse 2: Mave

10 på hver – 20 gentagelser i alt.

  1. Brug din stol eller bænk og læn dig en smule tilbage.
  2. Maven skal føles spændt under hele øvelsen.
  3. Stræk benene og placer dine hænder i nakken.
  4. Twist den ene albue mod modsatte knæ.
  5. Skift side.

Øvelse 3: Arme (triceps)

12-15 stk.

  1. Bliv siddende på bænken/stolen.
  2. Placer dine hænderne ved siden af din hofte.
  3. Benene godt frem og sæt hælene i.
  4. Numsen skal ud over stolen/bænken, så du nærmest hænger.
  5. Spænd i maven og bøj i armene, så de rammer omkring 90 grader.
  6. Stræk armene igen.
  7. Jo længere væk dine ben er, jo hårdere er øvelsen.

Gentag de tre øvelser tre gange, så du kører en form for cirkeltræning. Det er hårdt – men effektivt.

Artiklen er skrevet af
Skriv til Casper

Casper er vores selvudnævnte sportsfreak der dyrker en hel del motion. I haven har han en trampolin til glæde for hele familien.

Bedøm denne artikel
19 stemmer, gennemsnit: 4.7 / 5