Al god vedligeholdelse af løbebånd vil tomme tifold igen! Dit køb af et løbebånd er en aktiv investering i din sundhed, der gerne burde holde i mange år fremover. Hvis du vil forlænge dets levetid, bør du vedligeholde det. Man bør bl.a. altid aftørre for sved efter brug, holde dets motorrum og blæser fri for støv, smøre selve løbefladen og ikke mindst justere løbebæltet hvis det er kørt skævt. Disse tips og mange flere finder du nedenfor i denne guide til vedligeholdelse af løbebånd!
Du har formentlig allerede investeret i et godt løbebånd, så hvorfor ikke passe lidt ekstra godt på det og forlænge dets levetid? Det kræver ikke det store, men blot lidt sund fornuft og tid til vedligehold.
De gængse vedligeholdelsesopgaver på et løbebånd er:
Læs mere om de enkelte opgaver længere nede.
At passe godt på sit løbebånd er én ting, men en anden er dets omgivelser. Hvad end du har det stående i stuen eller et værelse vil gulvet under løbebåndet sætte pris på lidt beskyttelse.
Jeg anbefaler derfor altid, at man lægger en underlagsmåtte under sine fitnessmaskiner. Det gælder ligeså for motionscykler, romaskiner osv. Det er ikke kun stød fra de tunge vægte man bør beskytte gulvet mod, men også mærker, ridser og slid fra de tunge maskiner.
De fleste løbebånd bør fra tid til anden smøres med silikone mellem løbebælte og løbeplade. Et godt smurt løbebånd har under brug mindre friktion mellem de to elementer. Smørelsen er en nødvendighed hvis man vil have lang levetid på sit løbebælte og ikke skal skifte det ud fra tid til anden da det er slidt igennem.
Dette punkt gælder for de fleste løbebånd, men forhør dig altid hos forhandleren du har købt det hos. Det er nemlig ikke alle løbebånd der har behov for ekstra smørelse.
Sådan smører du et løbebånd:
Der vil ofte medfølge den første omgang silikone når man køber et løbebånd, men ellers kan man tilkøbe det efterfølgende. Du kan med fordel vælge en silikonespray da det ofte er nemmere at håndtere.
Er det svært at komme helt ind under maskinens bælte, kan man med fordel løse det. Husk at stramme det igen efter smøring!
Hvor ofte man skal smøre sit løbebånd afhænger af hvor ofte man tager en løbetur. Klimaet hvor det står opbevaret eller løbes på kan også have en betydning for hvor ofte man bør tjekke og smøre det.
Dette punkt er ekstra vigtigt, da det kan have stor betydning for din sikkerhed på løbebåndet. Et skævt løbebælte vil med tiden sprække og slides ujævnt.
Tjek altid om løbebåndet står på et plant underlag. Hvis du har mulighed for at give det en fast placering i hjemmet, bør du anvende et vaterpas og justere maskinens fødder indtil den står i vatter.
Løbebåndet på et løbebånd der står skævt, vil med tiden trække ud til den ene side og give ujævnt slid.
Vigtig viden når du skal spænde et løbebælte:
En god tommelfingerregel, når du skal justere løbebæltet på et løbebånd, vil være, at det skal kunne løftes ca. 5 cm i siderne.
Nedenfor vil jeg gennem et par situationer, der typisk er dem man vil have behov for at justere efter.
Oplever du, at løbebåndsbæltet er kørt mere over til en af siderne og dermed skal centreres igen, så gøres det sådan her:
Sørg altid for kun at spænde 1/4 til 1/2 omgang ad gangen. Spænd i modsatte side af den vej løbebæltet skal bevæge sig.
Oplever du, at løbebæltet sidder for løst, altså har et slip på mere end 5 cm i siderne, så skal det strammes.
Fremgangsmåden er den samme, som når du skal centrere bæltet eller have det mere til højre eller venstre - man strammer i hullerne bag på løbebåndet. Husk at stramme lige meget i begge sider, så det forbliver centreret på løbepladen.
De fleste gode løbebånd har en fornuftig beskyttelse mod støv, hundehår m.m., men alle modeller har dog behov for rengøring engang i mellem. Jeg anbefaler at man rengører sit løbebånd minimum én gang om året.
Formålet med rengøring af motorrummet er selvsagt, at det bliver fri for støv og hår, så der ikke er noget der kan genere motoren og dens blæser. Et rent motorrum giver en lang levetid på dit løbebånd!
Du kan med fordel vælge et løbebånd med bundplade og dermed undgå for meget støv i motorrummet.