5 yogaøvelser til mavemusklerne (Guide: flad mave med yoga)

For at få faste og tonede mavemuskler, skal man lave andet end bare de velkendte klassiske mavebøjninger. Du får her nogle af de bedste yogaøvelser, som træner dine mavemuskler og som samtidig har stor effekt for hele kroppen. Læs med her og lær mere omkring, hvordan du får en fladere mave med yoga.

Af Sportsfreak
Indholdet er opdateret onsdag d. 12. maj 2021 og er oprindeligt udgivet onsdag d. 5. maj 2021.

Ønsker du en fladere mave med yoga?

Vidste du, at du kan lave forskellige yogaøvelser, som giver dig en stærkere og fladere mave? Selvom mange ikke forbinder yoga med at stramme kroppen op, så træner det alligevel mange muskelgrupper, hvis du dyrker yoga regelmæssigt. Det hjælper endda også med vægttab og toning af muskler. Foruden de traditionelle øvelser til mavemusklerne, som vi kender til hudløshed, kan du derfor tilføje en række yogastillinger og øvelser, som er nemme at lave derhjemme.

For at kunne træne dine mavemuskler med yogaøvelser, behøver du ikke være en yoga ekspert. Du bør dog starte ud med at gøre det forsigtigt og gradvist. En forkert bevægelse kan ende med en skade.

5 af de bedste yogaøvelser til flad mave

1. Kobrastillingen

Denne øvelse er en af de bedste yogaøvelser til mavemusklerne. Hvis du ønsker en flad og veltrænet mave, må du derfor ikke glemme at lave denne øvelse i et par minutter hver dag. Øvelsen er samtidig ideel til dig, der ønsker at tone og trimme din mave, mens du også bekæmper fedt.

Sådan gør du:

  1. Læg dig ned på maven på en yogamåtte.
  2. Derefter hviler du hænderne på gulvet under dine skuldre og med bøjede albuer.
  3. Glid kroppen opad og pres derefter dit bækken ned i gulvet for at bue overkroppen og hovedet.
  4. Hold positionen i 20 sekunder, og vend derefter tilbage til måtten i en langsom bevægelse.
  5. Udfør 3-5 gentagelser.

2. Bådstillingen

Med denne yogastilling vil du træne din balance, samtidig med at du træner dine mavemuskler. Det kan først synes svært, men med lidt koncentration og øvelse, vil du helt sikkert sagtens kunne klare det.

Sådan gør du:

  1. Sæt dig ned med ret ryg og benene strakte foran dig.
  2. Hæv dine ben samlet mens du fører overkroppen bagud.
  3. Hold dine arme strakte foran dig, parallelle med gulvet for at holde dig stabil.
  4. Sørg for at holde en 45 graders vinkel med hele kroppen.
  5. Hold stillingen i op til et minut.
  6. Hvil derefter og gentag herefter 3 gange.
  7. Har du svært ved at holde i et minut kan du starte med 30 sekunder, derefter 40 sekunder osv.

3. Buestillingen

Med denne stilling træner du både dine mavemuskler samt musklerne i den nederste del af ryggen. Det er derfor en rigtig god øvelse til at træne mavemusklerne samt mindske smerter i ryggen. Øvelsen er ideel til at trimme taljen og tone musklerne i din mave.

Sådan gør du:

  1. Læg dig på maven på en måtte.
  2. Bøj i knæene og stræk dine arme tilbage for at fange dine fødder og ankler.
  3. Træk dem opad og spænd i mavemusklerne.
  4. Hold stillingen i 15-30 sekunder.
  5. Tag en kort hvilepause og gentag 5 gange.

4. Planken

Planken er en fysisk øvelse, der giver dig mulighed for at træne dine mave- og rygmuskler. Selvom øvelsen kan se simpel ud, kræver den balance og koncentration, fordi den sætter hele kroppen til at arbejde.

Sådan gør du:

  1. Læg dig på maven på din yogamåtte.
  2. Løft derefter kroppen ved at strække dine arme, så du hviler på dine tæer.
  3. Resten af kroppen bør være i en lige linje.
  4. Spænd op i mave og balder.
  5. Hold øvelsen i 20-30 sekunder.
  6. Sænk kroppen med en rolig bevægelse tilbage til hvileposition og slap af i 10 sekunder.
  7. Gentag øvelsen 3 gange.

5. Kamelstillingen

Kamelstillingen er en af de bedste yogaøvelser til mavemusklerne. Med denne øvelse vil du tabe fedt omkring maven, opnå bedre balance og tone dine mavemuskler.

Sådan gør du:

  1. Stil dig på alle fire med ret ryg på din yogamåtte.
  2. Dine knæ skal være en hoftebredde fra hinanden.
  3. Støt dig selv på tæerne, uden dine vrister rører gulvet.
  4. Stræk dine arme fremad, parallelle med måtten, og skyd ryggen bagud.
  5. Spænd i maven.
  6. Hold stillingen i 10 sekunder og vend tilbage til startposition.
  7. Lav 3-6 gentagelser.

Vidste du, at næsten alle yogaøvelser styrker maven og kernen? I yoga er der fokus på en god holdning fra bunden af fødderne og til toppen af hovedet. Der arbejdes altid med at placere og stabilisere hele kroppen korrekt, og derfor er det ofte kernen og mavemusklerne, der arbejder for, at du kan balancere, strække, bøje og tviste.

Artiklen er skrevet af
Skriv til Casper

Casper er vores selvudnævnte sportsfreak der dyrker en hel del motion. I haven har han en trampolin til glæde for hele familien.

2 ofte stillede spørgsmål til yogaøvelser for mavemusklerne

Nej, langt de fleste yoga maveøvelser kan udføres, så længe du bare har en yogamåtte.

Ja, yoga øger velvære i både krop og sind. Det kan forbedre din holdning, fleksibilitet, balance og styrke, samt reducere stress og anspændthed. Rent mentalt hjælper yoga dig med at opnå ro, koncentration og en dybere indsigt i dig selv.

Bedøm denne artikel
16 stemmer, gennemsnit: 4.7 / 5